Konstmuseum 2015-02-05
Jag och en vän och
tillika klasskamrat besökte Borås konstmuseum som finns i Kulturhuset i Borås.
Vi beväpnade oss med kamera och anteckningsblock, och promenerade genom de
stora salarna som i mina ögon skulle eka tomt om det inte vore för de, i de
flesta fallen, stora tavlorna som finns strategiskt uppsatta längs väggarna.
En tavla som fångade mitt intresse var Karl
Billings tavla Höstlandskap
som han målade i olja året 1919. Jag har alltid varit förtjust och fascinerad
av de olika årstiderna vi har här i Sverige, särskilt hösten med de färgstarka
träden, ödsliga landskapen och vädret som kan vara ombytligt från dag till dag.
När jag blickar in i tavlan kan jag nästan höra och
känna vinden som sveper över landskapet och som får träden att huka sig. Vidare
funderingar är var vägen skulle föra mig. Skulle jag komma till en liten stuga
med en sprakande brasa i den öppna spisen? Eller skulle den leda mig ut i ett
kargt och vindpinat landskap utan skydd för den obarmhärtiga vinden?
Vid fundering på hur
man skulle kunna föra samtal med barnen om den valda tavlan tänker jag direkt
på ”personliga kopplingar” – har barnen sett ett liknande landskap/natur någon
gång? Har de varit med om en riktigt kraftig vind någon gång, och hur kändes
det? Vad ser barnen när de tittar in i tavlan? De ser, med stor säkerhet, många
andra saker som jag inte sett, eller inte valt att fokusera på. De kanske ser
vattenpölar som enbart väntar på att bli hoppade och stampade i. Eller så
kanske de skulle se ett ensamt löv och börjar filosofera över vart det lövet
kan vara på väg. Ett sätt att kunna veta vad barn skulle kunna tänka på vid
mötet av denna tavla är att ta med barnen till valda tavla och fråga dem (eller att man i förväg tagit bild på tavlan och visar upp den på förskolan för
dem).
Marie Bendroth Karlsson (1) berättade hur viktigt det är att ställa öppna frågor, följa med i barnens spontana samtal och tänkande. Man behöver inte leda barnens samtal - utan det är bättre att lyssna till vad de tycker och vad de vill samtala om!
Marie Bendroth Karlsson (1) berättade hur viktigt det är att ställa öppna frågor, följa med i barnens spontana samtal och tänkande. Man behöver inte leda barnens samtal - utan det är bättre att lyssna till vad de tycker och vad de vill samtala om!
Jag personligen skulle i första hand välja att ta
bild på tavlan och visa den för barnen, skriva ut den i varierande storlekar
och lägga bilderna på golvet, borden och hänga dem på väggen i barnens nivå –
allt för att de skulle kunna ta del av bilden på det vis de själva skulle vilja
möta den, antingen liggandes ner, sittandes vid ett bord, ståendes framför den
eller på något helt annat vis. Möjlighet till att själv skapa en målning ska
även finnas tillgänglig för barnen, där de får välja om de önskar måla av
målningen eller skapa något helt eget utifrån egna tankar och funderingar.
Denna möjlighet kopplar jag till Barnkonventionens trettonde artikel där
barnen har rätt till yttrandefrihet genom att sprida information och tankar
genom bland annat konstnärliga former.
Inför ett besök på museet skulle jag först själv gå
en rundtur för att se vad som ställs ut för stunden. Om det är en specifik del
av en utställning som är målet för barngruppen så vore det onödigt att vandra
genom hela museet och riskera att barnen redan tröttnat, då de fått ta del av
många intryck. Det är bättre att med hjälp av en konstpedagog få ledsagning
till den tänkta avdelningen och där iaktta barnens bemötanden med konsten.
En annan tavla jag
fastnade för var Waldemar Lorentzons tavla Måleriska
element målad i olja 1939. Exakt vad den föreställer har jag ingen aning
om, men den tilltalar mig med de olika färgerna och mönstren. Objekten på
bilden ser ut att vara samlade från olika platser i naturen. Skulle barnen
kunna finna liknande objekt i sin närmiljö och skapa ett eget konstverk? Utan
tvekan skulle jag vilja svara. Det finns allt för mycket skräp i vår natur, vilket
kan skapas till konstverk.
1 Marie Bendroth Karlsson. Barn möter konst. Högskolan i Borås, 2015-03-10
Referenser:
- Lärarens handbok: läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention. 9. uppl. (2011). Lund: Studentlitteratur
- Bendroth Karlsson, Marie (2014). Konst för och med barn. I Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss.49-68.
Textilmuseum 2015-02-13
Textilmuseet bjuder på
olika utställningar. När jag var där var det textilens användbarhet i dagens
samhälle. Efter en rundvandring i utställningen Textilchock kan jag endast konstatera att textil på något vis finns
i praktiskt taget allt vi har när det kommer till materiella ting.
Textil har jag alltid tagit för givet, det har ju
alltid funnits i min omgivning. Men ändå, textil har inte alltid varit
självklart. Hur skulle till exempel ett sjukhus se ut utan textil? Hur skulle
Högskolan i Borås se ut utan textil? Jag har en känsla av att det skulle eka
tomt, fast det skulle kanske vara fyllt med djurhudar och pälsar överallt…
Abecita konstmuseum 2015-02-18
Än en gång beväpnar
jag mig med kamera och anteckningsblock och beger mig till ett museum i Borås
tillsammans med min vän och klasskamrat, denna gång beger vi oss till Abecita
konstmuseum.
Lars Lerins utställning "Lars Lerins värld" bjöd på fotografier från
hemlösa hundar och katter i Brasilien.
Katter är ett djur som jag
älskar oerhört mycket, men att se dessa fantastiska djur leva i miserabla
omständigheter på gatorna berörde mig djupt. Samtidigt skulle kanske barnen på
en förskola se på fotografierna på ett helt annat vis.
Ett annorlunda men
mycket intressant konstverk anser jag vara David Hockneys Luncheon at the British Embassy in Tokyo, ett fotocollage skapat
1983.
Vad skulle barnen fokusera på om de fick möjlighet
att skapa ett fotocollage liknande Hockneys? Det är nästan så att det kliar i
fingrarna i att sätta en kamera i ett barns händer med en kort beskrivning i
vad som skulle göras. ”Fotografera många kort på något du finner intressant, ta
dessa kort ur olika vinklar, ovanifrån-underifrån, från höger, från vänster,
bakifrån-framifrån, hur du vill”. Hur skulle resultatet bli att se ut?
Spännande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar