tisdag 25 augusti 2015

Besök i Göteborg med museer i fokus

Museibesök och att vara kulturell

Under dagen har jag promenerat runt i Göteborg, en mycket vacker kuststad med mycket att erbjuda, så även för den kulturellt intresserade. 
Jag besökte tre olika museer: Stadsmuseet, Hasselblads Center, och Världskulturmuseet, detta eftersom det behövdes för att göra bloggen komplett.
Personligen var det svårt att hitta till de olika museerna - eftersom jag är så främmande med Göteborg. Jag kände mig som en tvättäkta turist med karta och kamera i högsta hugg, samtidigt som jag ställde ett flertal frågor till ett flertal människor... "Ursäkta... Är du bekant med staden? Vet du hur jag tar mig till...hmm...Götaplatsen, tror jag det heter?" 
Men! Jag hittade till alla museer eftersom alla jag frågade hjälpte mig på bästa sätt! 

Första besöket blev Stadsmuseet på Norra Hamngatan 12, i närheten av Brunnsparken.
Jag påbörjade min rundtur i den förhistoriska utställningen Spåren talar.

 Under min rundvandring hittade jag vapen! Svärd, knivar och yxor som hittats vid utgrävningar runt om i Sverige. Detta har jag upplevt att många barn i förskolorna är intresserade av - svärd och vapen - att leka krig på olika vis. Invid de olika montrarna med svärd finns en stor monter med ett skelett inuti. Skylten berättar att det är Rolfåkersmannen som ligger där, han dog för 4500 år sedan. Han ligger på en bädd av ostron, vilket förklarar varför han förvarats så väl - kalken i skalen. Skelettet skulle kunna ses som skrämmande för barnen, men det kan även ses som oerhört spännande - att det är så vi ser ut innanför all hud.


Utställningen Vikingar - mellan Oden och Kristus bjöd bland annat på dessa två statyer vilka föreställer Oden och Tor. Till höger om varje staty finns en bild på Hollywoods motsvarighet till de nordiska gudarna i form av Anthony Hopkins som Odin och Chris Hemsworth som Thor. 
Anar man en viss likhet tro?... 
Marvels olika superhjältar har slagit igenom stort på förskolorna runt om i landet, och att besöka ett museum för att höra ursprungshistorien skulle kunna vara intressant för barnen.

Från vikingatid till 1800-tal. Nu börjar familjerna samla på sig finare ägodelar (de som hade råd till detta, i och för sig). Den sängen som är till höger i collaget skulle jag inte vilja sova i, den verkar mycket obekväm i och med att den är så....kort... Jag hörde en gång, på en guidad rundtur på ett annat museum, att sängarna var så korta för att de som sov i den trodde att de skulle drunkna om de låg ner - eftersom kroppen består av cirka 70 % vatten. Kanske detsamma gäller denna sängen, jag kunde inte hitta någon information om det.


Avslutningsvis gick jag in i barnens museum som låg på översta våningen, inne i ett litet utrymme - anpassat för barnen - fanns två glasmontrar fyllda med leksaker ur olika sekler.
De hade även en spårvagn där inne! I framrutan där chauffören sitter spelades en film från tidigt 1900-tal (tror jag) där barn sprang framför spårvagnen, ingen blev som tur var påkörd...
Precis när jag kom ut från museet kom en "äkta" spårvagn körandes, så jag passade på att fota den!


Nästa stopp i museibesöken blev vid Hasselblads Center vilket ligger vid Götaplatsen, invid statyn Poseidon. Hasselblad är en egen avdelning inuti Göteborgs konstmuseum, det kanske är därför dessa konstnärliga verk står utanför entrén.


Marie Höeg och Bolette Berg har tagit bilderna överst till vänster, de är tagna i slutet av 1800-talet.
Fotona överst till höger är tagna av Christer Strömholm på 1960-talet.
 Adriana Lestido har fotat kvinnliga fångar på ett fängelse i Argentina, de två nedersta bilderna.



Santiago Mostyn har fotat dess bilder. Han befann sig i Istanbul och lade märke till stadens alla övervakningskameror och beslöt sig för att ta egna bilder på människorna.



 Jag blev fascinerad av träden i detta foto som Annica Karlsson Rixon tagit i Ryssland 2003. 
Det är samma foto fast på olika avstånd.
Att använda sig av avstånd när det kommer till konst är intressant, man kan uppfatta det på olika vis.


Jag blev full i skratt när jag läste beskrivningen av dessa bilder. Fotografen Ulf Lundin har ägnat ett år till att spionera på den här familjen, han har flera hundra rullar på dem! Det mest komiska, i mina ögon är att familjen och fotografen skrivit ett kontrakt på att han får spionera på dem! 
Udda, skulle jag vilja säga... 




Efter Hasselblad Center tog jag spårvagnen till Världskulturmuseet som ligger på Södra Vägen 54, i närheten av Liseberg och Universeum.
En av deras utställningar heter Jordlingar (Earthlings på engelska), den är anpassad till och för barnen, allt är utställt på deras nivå med spännande fakta man kan läsa och lyssna till.
 Sömn... På informationstavlan om sömn står det att läsa att om en jordling lever i 90 år har den sovit i nästan 30 år! Det är mycket det...jag har inte ens fyllt 30 än - så det är lite ogreppbart än.

Åter hittade jag vapen i utställningen, spännande. Jag fann även trummor! Tänk så roligt att ha en trumma att trumma på!







I förskolans läroplan (Lpfö98, rev. 2010, s.9) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn

  • känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer



Delaktig i sin egen kultur.... Vid några av de förskolor jag haft min VFU vid har de lagt stor fokus på andra kulturer - eftersom det står i läroplanen att vi ska göra det. Och självklart ska vi det - det är jättespännande att upptäcka nya kulturer! Men vår då? Vår egen kultur? Personligen kan jag tycka att den hamnar i skymundan för andras kulturer. Är andra kulturer mer viktiga än vår Svenska kultur? För dem ja, men inte för oss!

Vi är Svenskar och ska vara stolta över vår kultur, hur mycket vi än gillar/ogillar några av de svenska kännetecknen: sill, surströmming. kräftor, midsommarstång, Dalahäst, midnattssol, vikingar, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Carl Larsson, Anders Zorn, IKEA, Volvo, Saab, SAS, Clas Ohlson, En svensk klassiker (Vasaloppet, Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Vätternrundan), mm, mm, listan kan göras lång! Vi har mycket att vara stolta över!

Hur kan man förmedla detta till barn i förskolan?
Genom att läsa böcker av Astrid Lindgren - dramatisera och gestalta några av Lindgrens berättelser: Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump, Lotta på Bråkmakaregatan.
Att besöka lokala museer och be om guidad visning för barn!
Besöka Carl Larsson gården (ligger i Sundborn utanför Falun i Dalarna) och höra om hans levnadshistoria och se hans konstverk. Det kan vara svårt, eller rent av omöjligt, att åka till platser utanför "närområdet". Så det är bästa att fokusera på lokala museer och andra kulturella inslag.
Ta med en grupp barn till IKEA och inhandla lite kuddar och plädar till myshörnan, på så vis blir barnen delaktiga i förskolans utformning men även hur ett svenskt företag kan få ett sådant stort genomslag runt om i världen.

Sverige behöver bevara svensk tradition inför nästkommande generationer - den får inte gå förlorad.
Det finns så mycket som är kultur, och Sveriges kultur är rik.

Jag snubblade över en artikel om ämnet svensk kultur, mycket intressant läsning! Joakim Andersen heter skribenten till artikeln: Pål Steigan och den svenska kulturen.








Referenser:
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar