måndag 24 augusti 2015

Kommunikation ur ett specialpedagogiskt perspektiv

AKK, TAKK, GAKK, BRO, TSS....
Benämningarna är många på de olika hjälpmedlen som finns för att hjälpa människor att kommunicera med varandra.

Vad står då de olika förkortningarna för?
AKK = Alternativ och Kompletterande Kommunikation
TAKK = Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
GAKK = Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation
BRO = Barnet Redskapen Omgivningen
TSS = Tecken Som Stöd

Camilla Carlsson (1) berättar och förklarar likheter och skillnader mellan de olika begreppen. 
Mycket är helt nytt för mig, jag försöker förstå samtidigt som jag för anteckningar. Det är spännande!

BRO - man ser på ett barn, barnet är i fokus, vilket redskap ska användas? Förmedla redskapet till barnet i omgivningen barnet befinner sig i. Rätt redskap till omgivningen.

I GAKK använder man sig av bilder och symboler vilket ger tydlighet, det förstärker där talet är ett minimum eller inte finns.

Exempel på olika bilder inom GAKK

Inom GAKK finns det ett hjälpmedel som heter Bliss, detta hjälper dem som inte kan använda sig av talet. De som använder Bliss har en platta med olika symboler på, symbolerna motsvarar ord, bokstäver och siffror. Vissa använder en pekpinne för att peka på de ord han eller hon vill förmedla till omvärlden, vissa använder en laserpekare - de använder det som passar dem bäst.
En Bliss-tavla
 
Ett exempel på en mening med hjälp av Bliss.



Ett dilemma är att man inte förstår varandra. Därför är de olika hjälpmedlen till för att vi i förskolan ska kunna möta alla barn! De är individer och därför unika! 

Naturligt använder man sig utav kroppsspråket när man talar, för att förstärka det man säger.
I förskolan kan man börja använda sig av tecken tillsammans med talet, för att det ska bli ett naturligt inslag bör man använda sig av det dagligen. Repetera, repetera, repetera!
Tecken hjälper till och stärker språket som talas.
Camilla berättar att man oftast börjar för stort, man tar på sig för mycket! Börja i liten skala för att sedan trappa upp, fruktstunden är en bra plats att börja med tecken. Om det blir övermäktigt är det bättre att lägga ner det, förklarar Camilla.

Alla kan inte tala, men alla kan kommunicera!
Kommunikation är att göra något gemensamt. Det behövs sändare, och det behövs mottagare. Om kommunikationen inte fungerar är det mycket lätt att personen blir utstött. Så sorgligt och elakt! Det är ofantligt bra att dessa hjälpmedel finns för att hjälpa människor att kommunicera med omvärlden!

Teckenspråk är "de dövas språk". Det är inte detsamma som TAKK. De har en egen grammatik, egna ord, tecken och uttryck. Deras ordföljd är annorlunda än talad svenska. Ansiktsuttryck och kroppsspråk har stor betydelse. Varje land har sitt eget teckenspråk.

En populär bokserie i förskolan är Babblarna, det är Irene Johansson som är Babblarnas mamma och skapare. På varje sida i böckerna finns det vissa ord som man kan förstärka med hjälp av TAKK, dessa tecken är ritade i boken. Till Babblarna finns mycket annat än bara böcker, även olika spel, appar och pyssel. Man kan även se korta videor där böckerna blir upplästa med hjälp av TAKK.


Låten Känn ingen sorg för mig Göteborg med TAKK


Ett tips på en app som Camilla gav oss är TSP Lex, det är som en ordbok med tecken. Till varje ord finns en kort filmsnutt där ordet visas med hjälp av tecken.


1 Camilla Carlsson. Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Högskolan i Borås, 2015-03-05.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar