tisdag 25 augusti 2015

Målen för kursen: Didaktik, estetiska läroprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik (12FK60)


För varje kurs finns specifika mål som studenten ska uppfylla, denna terminens kursmål är följande:



Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:


  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser 



  • förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser 



  • redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål 



  • redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter 



  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden 



  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande 



  • tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling 



  • kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen 



  • skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet 



  • kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar