fredag 14 augusti 2015

Bildkul i bildsalen

Bild 1 2015-02-09

En uppmaning: skapa fritt!
Första tanken: okej. Andra tanken: hur gör man det? Tredje tanken: Okej, släpp alla barriärer och bara kör.
Det var endast en sak vi skulle följa enligt anvisning och det var att förstora en liten detalj på en bild och med hjälp av annat material återskapa den förstorad.

Fullstor bild med valt område att förstora.


Original och resultat.

När förstoringen var avklarad kopierades den upp i 12 stycken färgkopior, dessa skulle läggas ut, kant i kant för att skapa olika mönster genom att flytta, vrida och vända på dem.






De tolv färgkopiorna som blev av originalet kunde läggas som pussel där varje resultat var det rätta. Eftersom det inte finns några rätt eller fel i hur pusslet kan läggas. Jag ser vita näckrosor i strömmande vatten, vilket jag inte kunde förutse i originalbilden.


En träkloss fick agera som ett redskap för att få till en intressant effekt på pappret.


Vi fick pröva att måla med olika sorters kritor på olika sorters papper.
Färgdammet från kritorna blev ett konstverk i sig själv,
likaså blev det när jag skulle tvätta bort det med den blöta trasan.





  

 Bild 2 2015-03-06


Vid denna workshop var det lera och skapandet av eget papper som var i fokus.

    

Ljummet vatten och tidningsremsor mixas ihop till en pappersmassa, inte för fast och inte för lös – utan alldeles lagom…


   

   

 Mina eget tillverkade papper ligger här på tork. De mörkare papperen är tillverkade av tidningar, det ljusare papperet är tillverkat av vitt pappersspill – kopieringspapper.
Att göra eget papper var roligt och tillräckligt enkelt för att kunna tänkas göra det vid fler tillfällen.



En särskild papperspress med ram behövs för att papperet ska bli så pass slätt och fint. Här lyfter bildläraren försiktigt upp pressen för att visa oss studenter hur vi själva ska gå tillväga i papperstillverkningsprocessen.

  

Pappersmassa blandat med tapetklister blir papier mâché.


 Dock blev min lite misslyckad då jag gjorde pappersmassan för slät, jag mixade den för länge. Dessutom tappade jag burken med rosa massa som olyckligt landade på min sko… Visserligen tycker jag väldigt mycket om färgen rosa, men ändå…


Dags för lera! 


 
Tre sorters lera, som har olika konstisens och är olika lätt- och svårhanterlig.

 Det skulle skapas små figurer, platta föremål, långa, smala, runda föremål.

  
  




Vi delades in i mindre grupper och vi skulle bygga ett torn tillsammans, och byggde ett torn - det gjorde vi! 



Vi använde penslar för att stödja tornet, vårt torn blev högst, sen raserade det. Roligt var det. 



Vad skulle detta kunna vara?!



Det är lera som brutits sönder på mitten. Mycket effektfyllt och vackert.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar