tisdag 25 augusti 2015

VFU - skräp är i fokus!

Under första veckan på min VFU (Verksamhetsförlagd utbildning) skapade barnen konstverk av skräp som de och pedagogerna tagit med sig hemifrån.
Detta utifrån temat konsumtion som de hade då.



Passande nog hade jag skapat mitt didaktiska material så att det skulle passa in i förskoleklassens tema - jag skapade en guide till hur och var man ska sortera skräp. Men jag behövde barnens hjälp! När skräpboken kom till avdelningen var det endast en tom tapetkarta med ett intressant yttre.
Men med barnens hjälp fylldes insidan med olika typer av skräp insorterat att passa med sidornas huvudguide (pappersförpackningar, matavfall, brännbart, farligt avfall, metallskrot, ETC.).


Här tittar två av barnen i skräpboken. 
De kommenterar vilka bilder de klistrat dit, samt vad det står på de olika skyltarna.




Flera barn har samlats och de tittar intresserat i skräpboken som de skapat tillsammans.



En djupdykning in i guiden!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar