tisdag 3 februari 2015

Textil - en djupdykning in i tovningens underbara värld

Att tova ull är så roligt! Vilket jag och mina klasskamrater fick ägna en heldag till, den 2:a februari!

Vi ska skapa en saga på en tavla i ull

Vi fick instruktioner att tova en stor platta i ull, vilket ska vara bakgrunden till en saga eller liknande.
Vi började med att lägga ut ullen på en sopsäck. Ullen läggs i flera lager, och den läggs omlott så att de små hullingarna som finns på varje ullstrå ska häkta i varandra när den utsätts för friktion. Därefter ska det på vatten, mycket vatten. Och ner på golvet skulle den också, för vi skulle dansa på ovanpå den!


Här dansas det till musik så att ullen ska tovas ordentligt!



Upp på bordet igen och här rullas det för fulla segel, för att skapa mycket friktion så att ullen tovas samman rejält.
Bakgrunden är klar och vi lägger ut färger till en regnbåge i många härliga färger. För att fästa den färgade ullen använder vi en filtnål. Dessa är väldigt vassa, det har jag lärt mig av erfarenhet då jag råkade sticka mig i fingret - två gånger, med den. Det gjorde ont, och det gör fortfarande ont. Om man väljer att arbeta med dessa nålar i förskolan är det viktigt att en pedagog har ordentlig uppsikt över barnet som använder nålen då. Viktigt att även förklara för barnen att det gör väldigt ont om man sticker sig, därför vara försiktig.

Det färdiga resultatet

Vi skapade en tavla där två troll är vänner, trots att de ser olika ut. Man kan leka med varandra trots olikheter.


När alla var färdiga med sina alster ordnades det en liten utställning

Efter utställningen fick vi ta del av inspiration till vad man mer kan göra när man tovar ull. 



När jag ser dessa underbara hantverk så vill jag beställa ull direkt! Vi fick även veta att ull är mycket billigare än färg, och att det är ett oerhört hållbart material.
I framtiden kommer jag ha en ullavdelning i min kreativa ateljé! När i framtiden, det vet jag inte, men någon gång i alla fall!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar